Życiorysy Zawodowe | Listy Motywacyjne

Projekty Graficzne | Marketing Internetowy

Dobry Marketing

Skuteczny marketing w internecie

Marketing internetowy to jedna z form marketingu używająca jako medium internetu. Służy do promowania produktów i usług na stronach internetowych, przesyłania informacji marketingowych i pozyskiwania klientów. Ta forma reklamy jest już obecnie bardzo popularna, a mimo to nadal poszerza swój udział w rynku kosztem tradycyjnych mediów. Marketing internetowy to pojęcie bardzo szerokie, dlatego w tym artykule postaram się skupić tylko kilku najważniejszych aspektach związanych przede wszystkich z możliwościami darmowego promowania w sieci.

Programy graficzne

1. Własna strona internetowa

Prowadzisz własną firmę, oferujesz usługi lub sprzedajesz produkty i ciągle zastanawiasz się, jak pozyskać nowych klientów. Pierwszym krokiem na który powinieneś się zdecydować to własna strona www. Nie musi to być rozbudowany serwis codziennie przynoszący nowe informacje z życia twojej firmy. Ważne aby twoja strona była przyjazna dla użytkownika i odpowiednio zoptymalizowana pod kątem treści. Nieszablonowo zaprojektowaną stronę internetową napisaną w HTML5 i CSS3, możesz zamówić za pośrednictwem ZALT.PL.

Jak powinna wyglądać strona przyjazna użytkownikowi? Przede wszystkim powinna być przejrzysta i atrakcyjna graficznie. Ponadto mieć stonowaną kolorystykę i używać dużych fontów. Ponadto ważnym elementem jest dobrze zaprojektowana nawigacja ułatwiająca poruszanie się po stronie, a także zamieszczenie wyszukiwarki w przypadku większych serwisów. Jeszcze jednym bardzo ważnym elementem jest zamieszczenie na stronie formularza kontaktowego i danych kontaktowych takich jak nazwa firmy, adres, telefon, e-mail, czy osadzenie mapy z naszą lokalizacją wygenerowanej w Google Maps.

Optymalizacja pod kątem treści na stronie polega przede wszystkim na dostosowaniu treści do oczekiwań użytkownika. Pierwsze co powinieneś zrobić, to postawić się w roli odwiedzającego po raz pierwszy twoją witrynę, który nic nie wie o twojej firmie, ani o oferowanych przez Ciebie usługach lub produktach? Zastanów się na jakie pytania chciałbyś uzyskać odpowiedź na stronie? Na pewno taki internauta będzie chciał dowiedzieć się czegoś o Tobie lub twojej firmie dlatego zadbaj o sekcję temu poświęconą. Potraktuj tę sekcję jako pierwsze nawiązanie kontaktu z twoim przyszłym klientem, przedstaw mu się i opisz co masz mu do zaoferowania. Na stronie poświęconej twojej ofercie postaraj się dokładnie opisać świadczone przez Ciebie usługi lub sprzedawane produkty, po to aby Klient był całkowicie pewny co może od Ciebie otrzymać. Ważną, a niestety często pomijaną kwestią jest umieszczanie cen na stronie. Ukrywanie bądź ich celowe niepodawanie wzbudza nieufność i sprawi, że klient ucieknie do konkurencji. Jeśli nie potrafisz podać dokładnych cen świadczonych usług, stwórz prosty opis porównawczy, pozwalający na ich wycenę. Podanie ceny nawet w dużym przybliżeniu oszczędza zarówno twój czas, jak i odwiedzających twoją witrynę.

Innym ważnym aspektem związanych z posiadaniem własnej strony jest jej responsywność, czyli poprawne wyświetlanie na ekranach o różnych rozdzielczościach. Obecnie więcej ruchu jest już generowanych na urządzeniach mobilnych niż komputerach dlatego responsywność jest już obecnie niezbędnym elementem przy projektowaniu strony internetowej.

2. Budowanie zasięgu w sieci

Własna strona jednak nie gwarantuje odniesienia sukcesu i nie przyciągnie klientów, jeśli nie będą mieli okazji o niej usłyszeć. Jeśli jesteś już na etapie posiadania własnej strony, to być może i Ciebie dopadła pewna początkowa frustracja związana z małym zainteresowaniem witryną. Na pewno zlecając usługę zaprojektowania serwisu spodziewałeś się, że to łatwy sposób na przyciągnięcie klientów. Otóż nie, własna strona sama w sobie tego nie zrobi, ale w połączeniu z odpowiednim promowaniem jak najbardziej może przyciągnąć dużą rzeszę potencjalnych klientów.

Pewnie zastanawiasz się jak to zrobić? Temat jest szeroki, a sposobów promowania jest bardzo dużo, począwszy od tych najprostszych polegających na dodaniu witryny do specjalistycznych katalogów internetowych, poprzez zamieszczanie ogłoszeń (najlepiej podlinkowanych, aby zwiększać ruch i zaangażowanie użytkownika) na portalach ogłoszeniowych lub aukcyjnych takich jak np. Allegro.pl, Ebay.com, Gumtree.pl, Olx.pl, Gratka.pl, czy Sprzedajemy.pl; aż po bardziej zaawansowane formy promocji polegające na pozycjonowaniu w wynikach wyszukiwania takich wyszukiwarek jak Google.com i Bing.com.

Wysoka pozycja w wyszukiwarce niewątpliwie znacznie zwiększa odwiedzalność, a tym samym może znacznie poprawić sprzedaż i obroty w firmie. Pewnie zastanawiasz się jak to zrobić. Pierwszym krokiem jest zoptymalizowanie własnej witryny pod kątem SEO (Search Engine Optimalization), czyli odpowiednie uzupełnienie meta tagów takich jak opis strony i wyrazy kluczowe. Postaraj się także, aby treść na stronie była przejrzysta i czytelna dla użytkownika, ale jednocześnie zawierała słowa klucze związane z twoją działalnością, których potencjalny użytkownik użyłby, aby znaleźć twoją ofertę w sieci.

Bardzo ciekawym pomysłem jest prowadzenie na stronie bloga. Powoduje to, że treść jest dosyć systematycznie aktualizowana, co sprawia, że w oczach internauty firma jest ciągle aktywna, a co bardzo ważne wyszukiwarki to bardzo lubią i takie strony są umieszczane zawsze wyżej na liście wyników.

Promować swoje produkty i usługi możesz sam jeśli posiadasz odpowiednią wiedzę lub możesz zlecić taką usługę profesjonalnej agencji marketingowej. Jednak wtedy zasięg i skuteczność w dużej mierze uzależnione są od budżetu jaki na to przeznaczysz. Jeśli chciałbyś poznać podstawowe tajniki związane z pozycjonowaniem polecam poradnik przetłumaczony na język polski dostępny tutaj.

3. Działania w social media

Kolejnym ważnym aspektem są działania podejmowane w social media. Co prawda social media nie są bezpośrednim kanałem sprzedaży, ale są potężnym narzędziem ułatwiającym komunikację pomiędzy firmą (marką), a odbiorcami. Najważniejszym serwisem społecznościowym jest bez wątpienia Facebook, którego miesięcznie odwiedza 1.85 mld ludzi. Innymi na które warto zwrócić uwagę przy budowaniu komunikacji z odbiorcami są Twitter, Pinterest, Instagram oraz Snapchat. Warto założyć w takich serwisach oficjalne profile firmy lub marki, aby usprawnić komunikację z odbiorcami i zwiększyć ich zaangażowanie.

Warto tutaj zwrócić uwagę na płatną usługę jaką jest Facebook Ads, czyli zaawansowane narzędzie do tworzenia kampanii marketingowych kierowanych do sprecyzowanej, ściśle określonej grupy odbiorców. Dzięki zaawansowanym narzędziom do targetowania, możemy dokładnie określić grupę użytkowników do których chcemy dotrzeć m.in. płeć, wiek, obszar geograficzny, zainteresowania, zawód oraz wiele innych, technicznych parametrów.

4. E-mail marketing

Jeszcze jednym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę jest e-mail marketing, czyli forma komunikacji z odbiorcami wykorzystująca pocztę elektroniczną. Z e-mail marketingiem jest nieodłącznie związane budowanie własnej bazy mailingowej, która pozwoli dotrzeć do większej grupy odbiorców. Baza taka powinna być ciągle aktualizowana, powinno dodawać się nowe aktywne kontakty, a usuwać te, których użytkownicy nie życzą sobie otrzymywania od nas dalszej korespondencji. Warto przy tym zaznaczyć, że kontakty pozyskiwane powinny być w sposób legalny i zgodny z dobrymi praktykami e-mail marketingu. Jednym ze sposobów legalnego pozyskiwania kontaktów jest osadzenie na stronie kodu z formularzem umożliwiającym zapis do newslettera.

Wysyłka mailingu powinna być prowadzona w sposób przemyślany. Wiadomości powinny być odpowiednio zredagowane i nie powinny zawierać słów typu "promocja" czy "obniżka", bo takie wiadomości często przez systemy pocztowe traktowane są jako SPAM. Ilość wysyłanych e-maili też powinna być ustalana rozsądnie i zazwyczaj nie powinna jednorazowo przekraczać liczby pięćdziesięciu wiadomości, aby uniknąć trafienia na czarną listę spamerów.

Warto też zadbać o graficzną oprawę wysyłanych wiadomości. Profesjonalnie zaprojektowane i wyglądające e-maile wzbudzają większe zaufanie i zwiększają szansę na odpowiedź. Graficzny szablon e-mail możesz zamówić na stronie ZALT.PL.

5. Płatne formy reklamy

Na koniec jeszcze jeden sposób, tym razem płatny, ułatwiający wypromowanie twojej firmy, produktów lub usług. To różne formy płatnej reklamy zamawianej bezpośrednio u wydawców serwisów internetowych lub w agencjach reklamowych. Zasięg i skuteczność idzie tutaj w parze z wielkością budżetu na to przeznaczonego. W tym miejscu skupię się jednak na reklamie w Google AdWords.

Google AdWords jest najpowszechniejszym systemem płatnej reklamy w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie - Google. Za jego pomocą można samodzielnie utworzyć reklamę i osobiście dobrać słowa kluczowe powiązane z firmą i jej profesją. Umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki, a także na witrynach partnerskich. Reklama trafia do danej osoby w momencie, gdy ta poszukuje w wyszukiwarce internetowej produktów lub usług powiązanych z naszą działalnością. Wyświetla się jako swoisty boks reklamowy.

Oczywiście poruszone powyżej kwestie to tylko krótkie zarysowanie najważniejszych aspektów pozwalających za darmo lub niewielkim kosztem wypromować własną firmę lub ofertę. Jeśli macie pytania lub uwagi do artykułu, to zapraszam do kontaktu.