Logo Mult

BLOG

Spis treści

Artykuły dla szukających pracy

  1. Kilka porad dla osób szukających pracy.
  2. Poprawnie napisane dokumenty aplikacyjne.

Artykuły o grafice komputerowej

  1. Darmowe programy graficzne warte polecenia.
  2. Przydatne funkcje w programach Gimp i Inkscape.

Artykuły o wysyłaniu mailingu

  1. ...
  2. ...

Kilka porad dla osób szukających pracy

Zapewne każdy z Was ma już lepsze bądź trochę gorsze doświadczenia związane z poszukiwaniem ciekawego zajęcia. Mimo, że często można spotkać się z opinią że pracy nie brakuje i wystarczy tylko chcieć pracować, a w dodatku pracodawcy ciągle narzekają na brak wykwalifikowanych pracowników, to sytuacja na rynku pracy nie zawsze wygląda tak różowo i rzeczywistość często nie idzie w parze z tą wykreowaną przez media. Owszem ofert z pracą jest dużo, jednak często aby znaleźć i dostać naprawdę ciekawą i satysfakcjonującą pracę trzeba poświęcić na to mnóstwo czasu i wysiłku. W tym artykule postaram się przybliżyć kilka praktycznych porad jak przygotować się i jak szukać tej „wymarzonej” pracy.

Źródło: Pixabay.com

1. Zastanów się czym chcesz się w życiu zajmować?

No dobrze, skończyłem studia, mam ciekawe wykształcenie, tylko dlaczego jeszcze żaden pracodawca się do mnie nie odezwał? Pewnie niejeden z Was często zadawał sobie to pytanie w sytuacji gdy aplikowaliście w kilka miejsc i... cisza. Zero odzewu.

Przyczyny tego mogą być różne, np. zbyt wysoka samoocena nie idąca w parze z pożądanymi kompetencjami lub doświadczeniem zawodowym, albo brak refleksji nad tym, co chcemy w życiu robić? Na to drugie pytanie warto sobie odpowiedzieć, zanim zaczniemy na dobre rozglądać się za ciekawym zajęciem.

Co chcę w życiu robić / czym się zajmować?
W jakiej pracy będę czuł / czuła się najlepiej?
Jakie mogą być moje mocne strony w oczach pracodawcy?
Z jaką branżą chciałbym / chciałabym związać się na dłużej?
Jak może mi w tym pomóc posiadane wykształcenie?

Warto zadać sobie takie pytania przed przystąpieniem do wertowania ogłoszeń z ofertami pracy. Pytania są banalne, ale pozwalają uzmysłowić sobie i sprecyzować nasze cele zawodowe. Odpowiedzmy sobie na pytanie w jakiej branży chcemy pracować i czy współgra ona ze zdobytym wykształceniem lub dotychczasowym doświadczeniem zawodowym. Czy lepiej sprawdzimy się w pracy za biurkiem, a może należymy do tych osób, którym trudno wysiedzieć na krześle przez osiem godzin dziennie, monotonnie wpisując i analizując dane na ekranie komputera? Wtedy lepsza może być praca zapewniająca kontakt z klientem albo praca w terenie? Wybór należy do Was? Warto to sobie uświadomić i poszukiwać pracy odpowiadającej naszym oczekiwaniom.

2. Stwórz profesjonalny życiorys zawodowy i list motywacyjny

Jak już zastanowiłeś się i wiesz co chciałbyś w życiu robić i w jakim kierunku pragniesz rozwijać się zawodowo, to najwyższy czas, aby przystąpić do napisania profesjonalnie wyglądającego życiorysu zawodowego tzw. curriculum vitae, oraz listu motywacyjnego, jeśli przyszły pracodawca takowego wymaga w procesie rekrutacji. Dokumenty takie, powinny być napisane zwięźle i przejrzyście oraz powinny umiejętnie podkreślać mocne strony kandydata. Jeśli sam nie potrafisz ich napisać, co może nie być łatwe, wtedy warto skorzystać z pomocy doświadczonych osób, które świadczą tego typu usługi. Profesjonalne cv oraz list motywacyjny za rozsądną cenę zamówisz na stronie Mult.pl. Znajdziesz tam bogatą galerię indywidualnie zaprojektowanych, graficznych szablonów do wyboru.

W tym miejscu warto nadmienić, że CV w odróżnieniu od listu motywacyjnego, jest bardziej wizytówką kandydata niż dokumentem formalnym i nie obowiązują tutaj ścisłe, sztywne ramy. Dlatego warto zadbać o odpowiednią szatę graficzną, aby było w stanie przyciągnąć uwagę rekrutera. Pamiętaj że CV to twoja wizytówka, która w dużej mierze świadczy o Tobie i jest pierwszym kontaktem pracodawcy z kandydatem!

List motywacyjny jest dokumentem formalnym i przy jego napisaniu obowiązują sztywne zasady, które warto znać zanim się do tego zabierzemy. Prawidłowo napisany list zaadresowany jest do konkretnej osoby lub instytucji i zazwyczaj składa się z trzech lub czterech krótkich, zwięzłych i treściwych akapitów, opatrzonych zwrotem grzecznościowym i podpisem. Powinien być napisany językiem korzyści. Więcej informacji na temat zasad pisania listu znajdziesz na stronie Mult.pl. Możesz tam także zamówić usługę napisania listu motywacyjnego za niewielką opłatą.

Na koniec wspomnę jeszcze o jednej rzeczy, o której warto pomyśleć gdy chce się w sposób przemyślany budować własną karierę zawodową, mianowicie o profesjonalnej wizytówce internetowej, którą można aktualizować wraz ze zdobywaniem nowych kompetencji i doświadczeń zawodowych. Warto się postarać, aby była ona nieszablonowo zaprojektowana i najlepiej jest ją podpiąć do własnej domeny zawierającej imię i nazwisko. Tego typu wizytówki stają się obecnie coraz popularniejsze, wyglądają bardziej profesjonalnie niż profil na LinkedIn czy GoldenLine, a dla pracodawcy jest to sygnał, że ma do czynienia z kompetentną osobą. Usługę taką możesz zamówić za niewielkie pieniądze na stronie Zalt.pl.

3. Gdzie szukać ofert z pracą?

Gdy już masz profesjonalnie przygotowane dokumenty aplikacyjne, to czas abyś zaczął przeglądać ogłoszenia z ofertami pracy. Portali z takimi ogłoszeniami jest wiele, warto w tym miejscu wspomnieć o kilku najpopularniejszych: Pracuj.pl, Praca.pl, Jobs.pl, InfoPraca.pl oraz GoWork.pl.

Warto też zaglądać na strony agencji zajmujących się pośrednictwem pracy. Czasem można tam znaleźć ciekawą ofertę, która niekoniecznie musi być zamieszczana na portalach ogłoszeniowych. Do tych najbardziej znanych należą Adecco, Randstad, Manpower, Trenkwalder, WorkService oraz LeasingTeam.

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że warto uważnie czytać ogłoszenia z pracą, aby poznać oczekiwania pracodawcy oraz co ma do zaoferowania przyszłemu pracownikowi. I nie chodzi tylko o sprawy socjalne czy benefity, ale także o nabywanie nowych kompetencji i rozwój zawodowy na danym stanowisku. Nie warto wysyłać masowo cv na każde ogłoszenie, na które natrafimy w sieci licząc na efekt ilości w nadziei, że ktoś się odezwie. Takie spotkanie rekrutacyjne może być stratą czasu dla Ciebie i pracodawcy. Więc zastanów się przed aplikowaniem na dane stanowisko, czy spełniasz wszystkie wymagania stawiane kandydatom i czy będziesz chciał związać się z firmą na dłużej.

Oczywiście do tej pory była mowa o poszukiwaniu pracy w internecie. Ale to przecież nie jedyne sposoby na skuteczne znalezienie pracy. Można odwiedzić najbliższy Urząd Pracy, aby sprawdzić jakimi ofertami dysponuje w danej chwili. Można również powiadomić znajomych, że poszukujemy zatrudnienia (to nie jest wstyd!), a może właśnie u któregoś z nich w firmie szukają pracownika takiego jak Ty. Można też zrobić rozpoznanie o firmach znajdujących się w najbliższej okolicy np. poprzez Google Maps i wtedy sprawdzić na stronie przedsiębiorstwa, czy w danej chwili prowadzą rekrutację.

4. Rozmowa rekrutacyjna

Gdy już odpowiedziałeś na interesujące oferty z pracą i pracodawca wreszcie odezwał się do Ciebie i zaprosił na spotkanie, to znak że przyszedł ten najważniejszy moment w procesie szukania pracy – rozmowa rekrutacyjna. Przygotuj się do niej starannie i zadbaj o odpowiedni ubiór, abyś zrobił dobre wrażenie na przyszłym pracodawcy. Dokładnie zapoznaj się jeszcze raz z ofertą pracy i wymaganiami stawianymi kandydatom, sprawdź czym dokładnie zajmuje się dana firma. Bądź wypoczęty tego dnia, bo nie ma nic gorszego niż kandydat sprawiający wrażenie „wczorajszego”, który jakby dopiero co zszedł z 24-godzinnej zmiany. Ubiór dostosuj do stanowiska na jakie kandydujesz. Nie zawsze to musi być biała koszula, krawat i garnitur, które są mile widziane na rozmowach na stanowiska wyższego szczebla. Podczas rozmowy uśmiechaj się, podkreślaj swoje atuty i nie bój się zadawać pytań. Możesz spodziewać się, że osoba rekrutująca też zada Ci niejedno pytanie związane z twoim dotychczasowym doświadczeniem zawodowym i nie tylko. Poniżej znajduje się kilka najczęściej zadawanych pytań kandydatom na rozmowie rekrutacyjnej:

Co wiesz o naszej firmie?
Dlaczego chcesz zmienić pracę?
Dlaczego to właśnie Ciebie powinniśmy zatrudnić?
Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?
Co Ciebie motywuje do pracy na tym stanowisku?
Czy chciałbyś związać się z naszą firmą na dłużej?

Oczywiście wskazówki zawarte w artykule nie wyczerpują całości tematu, jednak mam nadzieję, że tych kilka porad pomoże Wam znaleźć satysfakcjonującą pracę.

Autor: Tomasz
Data: 01.03.2021

Poprawnie napisane dokumenty aplikacyjne

Powszechnie wiadomo, że prawidłowo napisane dokumenty aplikacyjne są podstawowym wyznacznikiem wstępnej oceny kandydata w staraniach o pracę. Pod tym pojęciem kryje się zarówno atrakcyjna, przejrzysta szata graficzna oraz merytoryczna treść. W kolejnych akapitach przybliżę kilka ważnych spraw, którymi powinny cechować się dokumenty wysyłane do pracodawcy.

Źródło: Pixabay.com

1. Nowoczesna i przejrzysta szata graficzna

Wielu rekruterów mających w pracy do czynienia z życiorysami zawodowymi kandydatów skarży się, że są one bardzo często mało czytelne i nieoryginalne tzn. napisane na podstawie dostępnych w internecie darmowych szablonów. Często takie CV są od razu ignorowane przez osoby je przeglądające, ponieważ świadczą o małym zaangażowaniu kandydata w staraniu na dane stanowisko. Dlatego tak ważne jest, aby także szablon graficzny dobrze świadczył o samym kandydacie. Trzeba przy tym zaznaczyć że życiorys zawodowy tzw. Curriculum Vitae nie jest dokumentem formalnym, a wizytówką dzięki której osoba aplikująca ma możliwość zaciekawienia swoją osobą rekruterów. To takie pierwsze wrażenie jakie kandydat robi na pracodawcy. Przykłady ciekawych szablonów graficznych można zobaczyć na stronie Mult.pl.

Pierwszą ważna kwestią jest ogólne ułożenie treści. Przyjęło się, że imię i nazwisko, zdjęcie oraz dane kontaktowe powinny znajdować się w górnej części życiorysu. Jednak pisanie graficznego CV nie zawsze pozwala na sztywne trzymanie się tej reguły. Wszystko zależy od przyjętego szablonu na podstawie którego zostanie ono napisane. Czasem dobrym pomysłem jest zamieszczenie na samej górze imienia i nazwiska wraz z nazwą obecnie zajmowanego stanowiska, natomiast dane kontaktowe mogą zostać przeniesione do panelu bocznego, jednak w takim wypadku powinny być dobrze widoczne dla odbiorcy. Dobrym zwyczajem stosowanym przy tworzeniu szaty graficznej jest umieszczenie belki informującej o danych osobowych lub graficznych ikonek symbolizujących poszczególne dane np. adres, telefon, e-mail lub stronę internetową.

Ważną, chociaż często bagatelizowaną kwestią jest odpowiednie zdjęcie zamieszczone w CV. Co prawda profesjonalny rekruter nie powinien kierować się zdjęciem w dokumencie, ale w rzeczywistości różnie z tym bywa. To też tylko człowiek, który decyzje może podejmować pod wpływem emocji, dlatego odpowiednio dobrane zdjęcie może przesądzić o zaproszeniu na rozmowę kwalifikacyjną. Nie ma wymogów co do rozmiaru czy kształtu zdjęcia, jednak ważne aby dobrze komponowało się z całym życiorysem i przedstawiało wyłącznie kandydata. Warto postarać się i zamieścić fotografię wykonaną przez profesjonalistę, niż wklejać wątpliwej jakości fotkę z wakacji z którą zapewne będziemy mieli bardzo pozytywne skojarzenia, jednak odbiór pracodawcy może być zupełnie odmienny.

Poza danymi osobowymi w dokumencie powinny znaleźć się treści informujące o wykształceniu kandydata i ukończonych szkołach oraz o dotychczasowej karierze zawodowej wraz z zajmowanymi stanowiskami oraz zakresem pełnionych obowiązków. Nierzadko bywa tak, że tych informacji jest tak dużo i żeby je wszystkie pomieścić trzeba by przeznaczyć kilka stron. Obecnie obowiązujące standardy mówią że CV nie powinno zajmować więcej jak dwie strony. Jak zatem zmieścić wszystkie informacje o karierze zawodowej i edukacji? W takiej sytuacji najlepiej dokonać selekcji i wybrać tylko te, które będą ważne dla przyszłego pracodawcy. Jeśli pracowaliśmy w kilku firmach na podobnych stanowiskach, to warto wtedy nie powtarzać się i wybrać jedną lub dwie, w których pracowaliśmy dłużej i w których wykonywane obowiązki podniosły nasze kompetencje zawodowe.

Opisując zdobyte doświadczenie zawodowe i edukację należy to robić w kolejności odwrotnie chronologicznej, tzn. zaczynamy zawsze od firmy w której pracujemy obecnie lub szkoły którą ukończyliśmy jako ostatnią. Dobrym zwyczajem jest nadanie odpowiednio widocznych tytułów tym sekcjom, zazwyczaj napisanych większą czcionką oraz uwypuklenie poszczególnych nazw firm i szkół pogrubioną czcionką. Natomiast zakres obowiązków można dodatkowo wypunktować, aby wszystko wyglądało czytelnie dla odbiorcy.

Pisząc życiorys nie należy zapominać o takich kwestiach jak ukończone kursy, znajomość oprogramowania i języków obcych oraz zainteresowania. Kursy kierunkowe, których ukończenie zostało potwierdzone otrzymanym certyfikatem lub dyplomem, można umieścić w osobnej sekcji albo w sytuacji gdy nie dysponujemy zbyt dużą ilością wolnego miejsca, możemy je połączyć z wykształceniem. Znajomość języków obcych i obsługiwane programy komputerowe to informacje szczególne istotne dla pracodawców. Świadczą o przydatności kandydata na danym stanowisku. Dlatego warto nadać im odpowiednie formatowanie graficzne w postaci suwaków, kropek lub innych graficznych elementów symbolizujące poziom znajomości. Takie formatowanie dodatkowo nadaje przejrzystości i uatrakcyjnia dokument w oczach rekrutera. Jeszcze jedną rzeczą wartą wymienienia w życiorysie są zainteresowania. Warto w tym miejscu wspomnieć o konkretnych zainteresowaniach czy pasjach np. zamiast pisać o oglądaniu filmów, które lubi zapewne większość z nas, lepiej napisać o filmach konkretnego reżysera. Wszystkie te sekcje warto także odpowiednio zatytułować.

Poza tym trzeba pamiętać, że warunkiem rozpatrzenia CV kandydata jest zawarcie odpowiedniej klauzuli RODO zezwalającej na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby rekrutacji. Taką klauzulę należy umieścić na końcu dokumentu.

2. Odpowiednia i merytoryczna treść

Przystępując do stworzenia życiorysu zawodowego lub listu motywacyjnego, należy najpierw zastanowić się co powinno się w nich znaleźć. Pamiętać należy, że CV powinno zajmować maksymalnie dwie strony, natomiast list tylko jedną! Przy komponowaniu treści dokumentu należy zachowywać ogólne zasady dotyczące pisowni, tzn. unikać powtarzania się tych samych słówek, zamiast tego zastępować je odpowiednimi synonimami, unikać stosowania skrótów, używać znaków interpunkcyjnych tam gdzie są wymagane, no i oczywiście unikać błędów ortograficznych, bo kandydaci nie znający zasad ortografii są zazwyczaj automatycznie skreślani przez rekruterów.

Osobną kwestią jest pisanie listu motywacyjnego, który jest traktowany jako dokument formalny i musi cechować się kilkoma zasadami. Każdy list powinien zawierać w prawym górnym rogu datę jego napisania, dane nadawcy (po lewej) i odbiorcy listu (po prawej poniżej daty napisania listu). Sam list powinien zaczynać się zwrotem grzecznościowym i kończyć podpisem najlepiej własnoręcznym, choć obecnie coraz częściej odchodzi się od tej zasady i zastępuje podpis - podpisem komputerowym z edytora tekstu. Wiąże się to z wygodą i ze zmianą formy wysyłania (poczta elektroniczna skutecznie wyparła tradycyjne sposoby dostarczania korespondencji). Ponadto treść listu musi być czytelna, zwięzła, pozbawiona skrótów, a każda odrębna kwestia ujęta w nowym akapicie. Bardzo ważne jest, aby list motywacyjny nie powielał treści zawartych w życiorysie. Każdy taki dokument na dole powinien zawierać klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby procesu rekrutacji (RODO). Bez tej klauzuli dokumenty nie będą w ogóle rozpatrywane.

3. Odpowiednie cechy kandydata na wybrane stanowiska

Starając się o pracę na stanowisko w wybranej branży warto zastanowić się jakie kompetencje i doświadczenie są tam szczególnie cenione. Są oczywiście pewne treści uniwersalne, które spokojnie można zamieścić w każdym CV lub LM, ale jeśli aplikujemy na stanowiska w określonej branży to warto wtedy uwypuklać to co jest cenione przez takich pracodawców.

Poniżej przedstawię po kilka cech i umiejętności które warto zamieścić starając się o pracę na różne stanowiska. Jeśli aplikujemy na stanowisko administracyjno-biurowe to zastanówmy się co powinno wyróżniać takiego pracownika. Na pewno będą to cechy i umiejętności takie jak:

  • Znajomość zasad obiegu dokumentów i informacji,
  • Segregowanie i archiwizowanie pism i dokumentów,
  • Znajomość języków obcych i programów biurowych,
  • Rzetelność, dokładność i skrupulatność.

Na stanowiskach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta do których można zaliczyć przedstawiciela handlowego, sprzedawcę, czy recepcjonistkę szczególnie cenione będą:

  • Empatia i łatwość w nawiązywaniu kontaktów,
  • Umiejętność prowadzenia negocjacji sprzedażowych,
  • Umiejętność zaprezentowania oferty firmy,
  • Utrzymywanie dobrych relacji z klientami,
  • Dbanie o wizerunek firmy w kontaktach z klientami.

Z kolei starając się do pracy na stanowisko kierownicze, oprócz konkretnych cech i umiejętności wymienionych w ofercie pracy, będą także należały:

  • Umiejętność skutecznego zarządzania zespołem ludzi,
  • Wielozadaniowość i doskonałe zdolności organizacyjne,
  • Umiejętność radzenia sobie w pracy pod presją czasu,
  • Samodzielność i odpowiedzialność w działaniu,
  • Komunikatywność i wysoka kultura osobista.

Jeszcze inne cechy i umiejętności będą cenione na stanowiskach należących do tzw. wolnych zawodów jak np. lekarz, prawnik, czy architekt. Tutaj będzie liczyło się przede wszystkim:

  • Udokumentowane kierunkowe wyższe wykształcenie,
  • Duża wiedza branżowa i zrealizowane projekty,
  • Dotychczasowe doświadczenie zawodowe i osiągnięcia,
  • Kreatywność i samodzielność w działaniu.

Starając się o pracę w szeroko rozumianych usługach na stanowiska takie jak np. fryzjer, kucharz elektryk, czy mechanik ważne będą takie rzeczy jak:

  • Udokumentowane wykształcenie kierunkowe,
  • Dotychczasowe doświadczenie zawodowe,
  • Dokładność i dobra organizacja pracy.

Natomiast na stanowiskach niższego szczebla takich jak np. ochroniarz, sprzątaczka, kelner czy budowlaniec ceniona będzie przede wszystkim:

  • Dyspozycyjność i punktualność w pracy,
  • Zdolności manualne i ogólna sprawność fizyczna,
  • Dokładność i dobra organizacja własnej pracy.

Oczywiście wymienione zostały tylko te najważniejsze cechy i umiejętności, które nie wyczerpują całości tematu. Pisząc CV lub LM należy je odpowiednio rozwinąć i uzasadnić własnym doświadczeniem.

Autor: Tomasz
Data: 01.03.2021

Darmowe programy graficzne warte polecenia

Interesuje Cię grafika komputerowa? Chciałbyś móc tworzyć ciekawe projekty graficzne? Jeśli tak, to na pewno już zrobiłeś wstępne rozeznanie jakimi programami warto się zainteresować. Pierwsze co zapewne przychodzi Ci na myśl to produkty firmy Adobe albo Corel. Owszem są one zapewne warte polecenia, ale nie są to produkty tanie, i często poza zasięgiem finansowym przeciętnego Kowalskiego. Programy płatne mają to do siebie, że w zależności od producenta wymagają płacenia comiesięcznego abonamentu za dostęp, albo w przypadku zakupu programu, po pewnym czasie wymagana będzie aktualizacja oprogramowania. W tym artykule postaram się przedstawić kilka ciekawych i darmowych alternatyw, które mogą Cię zainteresować. Przedstawione informacje zostały zaczerpnięte z internetu oraz częściowo pochodzą z własnych doświadczeń autora.

Źródło: Pixabay.com

1. Gimp (grafika rastrowa)

Oficjalna strona programu: www.gimp.org

Najpopularniejszym darmowym programem graficznym jest niewątpliwie Gimp, będący odpowiednikiem komercyjnego Adobe Photoshop. To program do edycji grafiki rastrowej, jednej z dwóch obok grafiki wektorowej, form przedstawiania obrazu cyfrowego. Pracuje w systemach Linux, Mac OS oraz Windows, a rozpowszechniany jest na licencji GNU General Public Licence.

Zaletą programu jest jego duża popularność, prostota obsługi i dużo porad dostępnych w języku polskim, co jest bardzo istotne dla osób rozpoczynających swoją przygodę z tym programem. W serwisie YouTube jest mnóstwo video kursów i porad w praktyczny sposób ukazujących jego możliwości. Jest on dosyć regularnie aktualizowany i posiada całą rzeszę fanów wymieniających się poradami na oficjalnym polskim forum programu: Gimpuj.info. Są dostępne także rozbudowane portale i fora anglojęzyczne: GimpUsers.com, GimpForums.com, GimpChat.com czy Gimp-Forum.net. Wielką wartością tego oprogramowania jest duża ilość darmowych wtyczek rozszerzających jego możliwości. Program dysponuje własnym formatem pliku XCF pozwalającym zapisywać obraz w wersji edytowalnej, co jest bardzo przydatne dla osób pracujących z warstwami, bo wtedy taki plik można bardzo łatwo modyfikować. Galerię przykładowych projektów stworzonych w tym programie można obejrzeć na stronie Zalt.pl. Poniżej zostały wypunktowane wybrane możliwości programu:

  • Szeroki wachlarz przydatnych narzędzi,
  • Wstawianie i edytowanie tekstu,
  • Obsługa przezroczystości i półprzezroczystości,
  • Szeroki wybór filtrów i zaawansowany edytor gradientów,
  • Obracanie, kadrowanie, skalowanie i zmiana perspektywy,
  • Możliwość pracy na warstwach i maskach,
  • Tworzenie i modyfikowanie ścieżek,
  • Eksport plików do wielu popularnych formatów,
  • Import grafiki wektorowej w formacie .svg,
  • Zapis w autorskim formacie .xcf.

2. Krita (grafika rastrowa)

Oficjalna strona programu: www.krita.org

Drugim programem wartym uwagi jest Kirta. To program do tworzenia grafiki rastrowej od podstaw. Przeznaczony jest przede wszystkim do malowania, nadaje się także w pewnym stopniu do edycji zdjęć. Krita jest wolnym oprogramowaniem, dosyć często aktualizowanym i jest rozprowadzana na licencji GNU General Public Licence.

Program posiada pewne funkcje, których nie ma obecnie GIMP – m.in. obsługa CMYK i więcej przestrzeni barw z głębokością od 8 do 32 bitów. Autorzy programu dodali także obsługę dla narzędzi malarskich imitujących malowanie pędzlami z atramentem lub farbami olejnymi, rysowanie kredkami, a nawet symulowanie schnięcia farby. Integracja Krity z pakietem biurowym Calligra pozwala m.in. na wstawianie grafik do programu Calligra Words. Poniżej przedstawiono wybrane funkcje programu:

  • Obsługa popularnych formatów graficznych .bmp, .jpg, .png,
  • Umożliwia pracę na warstwach i tworzenie masek oraz gradientów,
  • Pozwala pracować z elementami wektorowymi, jak krzywe,
  • Zawiera mnóstwo przydatnych zestawów filtrów.

3. Inkscape (grafika wektorowa)

Oficjalna strona programu: www.inkscape.org

Następnym programem na który warto zwrócić uwagę to Inkscape, będący darmowym zamiennikiem komercyjnego Adobe Illustrator oraz CorelDRAW. Służy do edycji grafiki wektorowej, jednej z dwóch obok grafiki rastrowej, form przedstawiania cyfrowego obrazu. Pozwala na tworzenie przede wszystkim symboli, znaków towarowych i logotypów oraz ikon. Pracuje w systemach Linux, Mac OS oraz Windows, a rozpowszechniany jest na licencji GNU General Public Licence.

Na pierwszy rzut oka, program może wydawać się dosyć nieintuicyjny, co może sprawiać na początku trudność początkującym użytkownikom. Jednak po lepszym poznaniu program oferuje wiele ciekawych opcji, których próżno szukać w popularnym Gimpie jak np. funkcja usuwania tła za pomocą narzędzia Light Eraser, czy bardzo łatwe tworzenie wygiętych napisów. Niestety program ten posiada też kilka minusów. Obok wspomnianej już wcześniej niewielkiej intuicyjności, są nimi także dosyć rzadkie aktualizacje oraz mała dostępność porad w języku polskim. Wprawdzie działa polskie forum programu Inkscape-Tutorial.pl, jednak nie jest ono zbyt rozbudowane, dlatego lepiej zaglądać na forum dostępne w języku angielskim InkscapeCommunity.com oraz InkscapeForum.com. Poniżej znajduje się lista niektórych możliwości programu:

  • Szeroki wachlarz narzędzi ułatwiających pracę,
  • Łatwe obracanie i skalowanie obiektu,
  • Możliwość kadrowania wielobocznego,
  • Wstawianie i edycja tekstu,
  • Tworzenie i modyfikowanie ścieżek,
  • Obsługa wielu popularnych formatów,
  • Łatwy i szybki eksport do formatu .png.

4. Scribus (skład tekstu)

Oficjalna strona programu: www.scribus.net

Kolejnym darmowym programem wartym uwagi jest Scribus, będący odpowiednikiem komercyjnego Adobe InDesign. Program ten przeznaczony jest do składu tekstu. Jego możliwe zastosowania to publikacje przeznaczone do druku jak np. biuletyny, broszury, gazetki oraz interaktywne formularze i prezentacje w formacie PDF. Pracuje w systemach Linux, Mac OS oraz Windows, a rozpowszechniany jest na licencji GNU General Public Licence.

Program ze względu na zastosowanie nie jest tak rozpowszechniony jak dwa poprzednie, więc nie ma zbyt dużo dostępnych porad i kursów do nauki obsługi programu. Dużym plusem programu jest polskojęzyczny interfejs i obsługa polskich znaków. Ponadto posiada zestaw gotowych szablonów, dzięki którym nawet początkujący użytkownik będzie w stanie zaprojektować ulotkę, broszurę lub wizytówkę. Program do poprawnego działania wymaga zainstalowanego oprogramowania Ghostscript, czyli interpretera języka opisu strony PostScript oraz plików w formacie PDF. Poniżej znajdują się wybrane atuty programu:

  • Zestaw szablonów pozwalających stworzyć własny projekt,
  • Zestaw przydatnych narzędzi dostępnych na pasku zadań,
  • Obsługa polskich znaków i poprawne dzielenie wyrazów,
  • Import i eksport plików do wielu popularnych formatów.

5. Synfig Studio (animacje)

Oficjalna strona programu: www.synfig.org

Synfig Studio jest darmowym programem przeznaczonym do tworzenia wysokiej jakości animowanej grafiki wektorowej 2D. Pracuje w systemach Linux, Mac OS oraz Windows, a rozpowszechniany jest na licencji GNU General Public Licence.

Pierwotnie program miał mieć charakter czysto komercyjny, jednak zbyt małe zainteresowanie nim sprawiło, że twórcy zdecydowali się na otwarcie kodu źródłowego. W polskim internecie niestety nie ma zbyt wielu porad i tutoriali pozwalających zaznajomić się z możliwościami programu. Poniżej znajduje się kilka wybranych możliwości oprogramowania:

  • Szeroki zestaw narzędzi niezbędnych przy tworzeniu animacji,
  • Okno do zarządzania paletami i narzędziami,
  • Narzędzie do śledzenia klatek, warstw i metadanych,
  • Cięcie obrazów na kawałki, które potem można animować,
  • Możliwość implementacji warstwy dźwiękowej.

6. Programy dostępne online

Na koniec podam jeszcze kilka ciekawych programów do tworzenia i edycji grafiki dostępnych online. Poniżej wymieniłem nazwy programów wraz z odnośnikami do stron:

Canva, oficjalna strona: www.canva.com
Fotor, oficjalna strona: www.fotor.com
iPiccy, oficjalna strona: www.ipiccy.com
Pixlr, oficjalna strona: www.pixlr.com
Vectr, oficjalna strona: www.vectr.com
Photopea, oficjalna strona: www.photopea.com
Kizoa, oficjalna strona: www.kizoa.com

Pierwszym z nich jest Canva, powstały w 2012 roku. To internetowe narzędzie umożliwiające po dokonaniu darmowej rejestracji tworzenie projektów graficznych. Witryna zawiera bibliotekę, w której udostępniane są obrazy, grafiki i fonty. Posiada filtry domyślne oraz zaawansowane funkcje edycyjne. Canva pozwala na korzystanie z gotowych szablonów oraz tworzenie projektów tj. okładek książek, prezentacji czy zaproszeń od podstaw.

Kolejnymi są Fotor oraz iPiccy. To programy dostępne online przeznaczone do obróbki zdjęć fotograficznych. Oferują przyjazne i nowoczesne interfejsy użytkownika, a także dostęp do najważniejszych narzędzi i specjalnych filtrów, pozwalających uzyskać oszałamiające efekty na zdjęciach zaledwie w kilka sekund. Ponadto pozwalają na tworzenie kolarzy i grafiki przeznaczonej na stronę internetową.

Dwa kolejne, to bliźniacze programy Pixlr oraz Vectr stworzone przez tego samego producenta. Pierwszy z nich przeznaczony jest do tworzenia i edycji grafiki rastrowej, natomiast drugi przeznaczony jest do tworzenia i edycji grafiki wektorowej.

Photopea to udostępniony za darmo zaawansowany edytor graficzny uruchamiany w przeglądarce internetowej. Co ważne obsługuje wiele popularnych formatów plików w tym pliki stworzone w Adobe Photoshop oraz Gimpie. Umożliwia pracę z grafiką rastrową i wektorową.

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednym ciekawym programie dostępnym online. Jest nim Kizoa służący do prezentacji zdjęć oraz filmów. Na stronie programu znajduje się opis poszczególnych funkcji programu dostępny w języku polskim. Do korzystania z programu wymagana jest rejestracja.

Mam nadzieję, że udało mi się w skrócie przedstawić najciekawsze darmowe programy graficzne oraz wierzę że artykuł pomoże Wam dokonać właściwego wyboru.

Autor: Tomasz
Data: 01.03.2021

Przydatne funkcje w programach Gimp i Inkscape

Gimp oraz Inkscape to dwa otwartoźródłowe darmowe programy do tworzenia grafiki udostępniane na licencji GNU General Public Licence. Pierwszy dużo popularniejszy służy do tworzenia i edycji grafiki rastrowej, natomiast drugi do tworzenia i edycji grafiki wektorowej. W tym artykule przedstawię kilka ciekawych funkcji wartych wykorzystania w pracy z tymi programami, przy czym pisząc o nich będę odnosił się do Gimpa w wersji 2.10 oraz Inkscape w wersji 0.92 (obydwie dostępne w języku polskim).

Źródło: Pixabay.com

1. Przydatne funkcje programu Gimp

Zacznijmy od popularnego Gimpa. Pierwszą rzeczą wartą uwagi jest możliwość ustawienia cienia zarówno pod tekstem lub obiektem. W tym celu należy zaznaczyć interesujący nas tekst lub obiekt, a następnie wybrać w zakładce "Filtry" opcję "Światło i cień", a następnie "Rzucanie cienia". W pojawiającym się oknie dialogowym należy wpisać odpowiednie wartości definiujące wielkość i położenie cienia oraz dodatkowo można ustalić jego kolor. Funkcja ta jest przydatna w sytuacji gdy chcemy nadać naszemu obrazkowi bardziej realistyczny wygląd noszący cechy trójwymiarowości.

Inną bardzo przydatną funkcją jest możliwość powiększenia bądź pomniejszenia zaznaczonego uprzednio tekstu lub obszaru. Obydwie te funkcje znajdują się w zakładce "Zaznaczenie". Częstym ich zastosowaniem jest tworzenie obramowania liter. Aby to zrobić zaznaczamy interesujący nas tekst za pomocą prawego przycisku myszy wybierając "Kanał alfa na zaznaczenie", wybieramy funkcję powiększenia lub pomniejszenia w zakładce "Zaznaczenie" ustalając jego wielkość poprzez wpisane odpowiedniej wartości, a następnie pojawiające się obramowanie wypełniamy kolorem.

Gimp w sam sobie ma dużo różnych narzędzi dostępnych w przyborniku, mających szerokie zastosowania. Jednym z nich jest narzędzie "Obrót" dostępne także po wciśnięciu na klawiaturze Shift+R. Za jego pomocą możemy obrócić dowolny obiekt, także tekst o dowolny kąt. Pokrewnymi funkcjonalnie narzędziami są "Nachylenie" (Shift+H) i "Perspektywa" (Shift+P). Pozwalają one przykładowo zaznaczony obiekt umieścić na innym obiekcie tworząc bardzo realistyczny efekt.

Kolejną ciekawostką jest odwrócenie kolorów. Aby skorzystać z narzędzia należy uprzednio zaznaczyć cały obraz, a następnie w zakładce "Kolory" wybrać opcję "Odwróć". Spowoduje to odwrócenie kolorów np. czarny zostanie zamieniony na biały i odwrotnie. Pokrewny tej funkcji jest tryb monochromatyczny zamieniający kolorowy obraz w czarno-biały. W tym celu w zakładce "Obraz" należy wybrać opcję "Tryb", a następnie "Odcienie szarości".

Jeszcze inną ciekawą opcją jest możliwość wklejenia interesującego nas obrazka do zaznaczenia. W tym celu wystarczy skopiować obraz, który ma zostać wklejony, a następnie za pomocą jednego z dostępnych narzędzi zaznaczania zaznaczyć interesujący nas fragment obszaru. Teraz już tylko pozostaje w zakładce "Edycja" kliknąć opcję "Wklej do zaznaczenia" i gotowe. Gimp umożliwia także wypełnienie tekstu grafiką lub zdjęciem. Aby to zrobić należy wkleić skopiowany wcześniej obraz do tekstu (warstwa z tekstem na palecie z warstwami) i na górnej belce "Tryb" należy wybrać opcję "Suma".

Kolejną rzeczą godną uwagi jest szparowanie czyli wycinanie bądź usuwanie tła z obrazka. Dzięki funkcji "Kolor na alfę..." dostępnej w zakładce "Kolory" pozwala np. bardzo szybko i sprawnie wyszparować włosy, co nie należałoby do rzeczy łatwych, gdybyśmy musieli zrobić to ręcznie. Wystarczy tylko utworzyć kopię warstwy interesującego nas obrazka, następnie zaznaczyć narzędziem lasso "Odręczne zaznaczanie obszarów" obszar, który ma zostać wycięty z tła, oczywiście z pominięciem obszarów, gdzie widoczne są nawet niewielkie elementy tła. W kolejnym kroku na kopii warstwy wspomnianym już narzędziem "Kolor na alfę..." usuwamy tło odpowiednio manipulując wartościami. Na koniec obydwie warstwy łączymy ze sobą za pomocą funkcji "Połącz w dół".

Dużym atutem programu Gimp cenionym przez jego użytkowników jest praca na warstwach i możliwość tworzenia animacji w formacie GIF oraz WEBP. Co ciekawe roboczą wersję takiej animacji stworzonej na warstwach możemy zapisać w formacie XCF i w przyszłości dowolnie edytować poszczególne klatki animacji.

Poniżej przedstawiłem wybrane możliwości programu Gimp:

  • Szeroki wachlarz przydatnych i łatwo dostępnych narzędzi,
  • Obsługa przezroczystości i półprzezroczystości,
  • Szeroki wybór filtrów i zaawansowany edytor gradientów,
  • Obracanie, kadrowanie, skalowanie i zmiana perspektywy,
  • Wstawianie i edytowanie tekstu,
  • Możliwość pracy na warstwach i kanałach,
  • Tworzenie i modyfikowanie ścieżek,
  • Eksport plików do popularnych formatów m.in. .gif, .jpg, .png,
  • Import grafiki wektorowej w formacie .svg,
  • Zapis w autorskim edytowalnym formacie .xcf.

Więcej ciekawych możliwości jakie oferuje program można poznać na oficjalnym forum Gimpuj.info. Użytkownicy dzielą się tam między sobą wiedzą i praktycznymi zastosowaniami oraz możliwościami programu Gimp. Przykładowe grafiki stworzone przy pomocy programu można obejrzeć na stronie Zalt.pl.

2. Przydatne funkcje programu Inkscape

Inkscape jest nieco trudniejszym i mniej znanym programem. Początkowo wydawać się może mało intuicyjny, ale po głębszym poznaniu odkrywa przed użytkownikiem szerokie możliwości.

Pierwszą z ciekawych funkcji na którą warto zwrócić uwagę to bardzo łatwe kadrowanie dowolnego obszaru. W tym celu za pomocą jednego z narzędzi "Okrąg", "Gwiazda" lub "Pióro" należy zaznaczyć obszar który ma zostać wykadrowany. Następnie przy pomocy klawisza Shift zaznaczamy obydwie warstwy tzn. cały obiekt i obszar do wykadrowania. Teraz wystarczy już tylko w zakładce "Obiekt" wybrać opcję "Przytnij", a następnie "Ustaw" i w ten sposób wybrany obszar zostanie wykadrowany.

Kolejną interesującą opcją jest obramowanie obszaru lub tekstu dostępne po wybraniu opcji "Wypełnienie i kontur" znajdującej się w zakładce "Obiekt". W tym celu należy zaznaczyć warstwę lub tekst który ma zostać obramowany za pomocą narzędzia "Zaznaczenie" (F1). W oknie dialogowym "Wypełnienie i kontur" należy wybrać zakładkę "Styl konturu" i ustawić pożądaną szerokość i rodzaj obramowania "Styl kresek".

Z kolei "Light Eraser" to mało znane, aczkolwiek bardzo przydatne narzędzie mogące posłużyć do usuwania elementów z obrazka. Dostępne jest w zakładce "Filtry" po wybraniu opcji "Krycie i przeźroczystość". Służy ono do płynnego usuwania jaśniejszych kolorów z obiektu przy pomocy dostępnych suwaków. Tym samym za jego pomocą możemy ustalić przezroczyste tło na obrazku. Innym ciekawem zastosowaniem tej funkcji może być bezproblemowe i bezstratne usuwanie znaków wodnych i zabezpieczeń.

Jeszcze jedną ciekawą i bardzo przydatną funkcją jest bardzo proste tworzenie zaokrąglonych napisów. W tym celu należy za pomocą narzędzia "Okrąg" (F5) utworzyć koło i pozbawić go wypełnienia tak aby pozostało samo obramowanie. Następnie za pomocą narzędzia "Tekst" (F8) należy wpisać tekst, który zostanie wygięty. Następnie obydwie warstwy (okrąg i tekst) należy zaznaczyć jednocześnie za pomocą klawisza Shift. Teraz pozostaje w zakładce "Tekst" wybrać opcję "Wstaw na ścieżkę" i napis automatycznie pojawi się na okręgu. Tak zaokrąglonym tekstem możemy odpowiednio manipulować obracając go kursorem lub odbić pionowo bądź poziomo.

Poniżej przedstawiłem wybrane możliwości programu Inkscape:

  • Szeroki wachlarz narzędzi ułatwiających pracę,
  • Łatwe obracanie i skalowanie obiektów,
  • Możliwość kadrowania wielobocznego,
  • Wstawianie i edytowanie tekstu,
  • Tworzenie i modyfikowanie ścieżek,
  • Obsługa wielu popularnych formatów,
  • Łatwy i szybki eksport do formatu PNG.

To tylko kilka funkcji zaprezentowanych spośród szerokiego wachlarza innych opcji, w które wyposażone są obydwa programy. Warto je poznać lepiej, aby móc tworzyć naprawdę fajne projekty graficzne.

Autor: Tomasz
Data: 01.03.2021